مزایای مصرف جوانه گندم

 

1.سرشار از آنتی‌اکسیدان است

روغن موجود در جوانه گندم غنی از شکلی از ویتامین E معروف به توکوفرول است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، این مواد مضر هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند

و می‌توانند با گذشت زمان تجمع یافته و منجر به بیماری‌های مزمن شوند.

دریافت آنتی‌اکسیدان کافی به رژیم غذایی از طریق غذاهایی مانند جوانه گندم برای سلامتی حیاتی است، زیرا آنتی‌اکسیدان‌ها با پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی ارتباط دارند.

در یک مطالعه در سال 2008 که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، محققان به موش‌ها رژیم غذایی متشکل از 20 درصد جوانه گندم دادند. مشخص شد که این امر به طور قابل‌توجهی سطح ویتامین E را بهبود می‌بخشد و درعین‌حال وضعیت آنتی‌اکسیدانی را نیز افزایش می‌دهد.

یک مطالعه حیوانی دیگر در خارج از ترکیه نشان داد که جوانه گندم به افزایش موفقیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در مگس‌های میوه کمک می‌کند.

خوردن جوانه گندم همراه با رژیم غذایی سالم حاوی میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند به تأمین آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدن برای دفع بیماری‌های مزمن و دستیابی به‌سلامت کلی بهتر کمک کند.

2. فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند

توصیه می‌شود که مردان و زنان به ترتیب 30-38 و 21-25 گرم فیبر دریافت کنند. جفت شدن یک یا دو اونس جوانه گندم با مقدار کافی میوه، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار در هر روز می‌تواند به شما در تأمین نیازهای فیبر برای تحرک و جلوگیری از یبوست کمک کند.

محصولات دوریان
محصولات دوریان

 

3. قند خون را تثبیت می‌کند

 

علاوه بر جلوگیری از یبوست، افزایش دریافت فیبر از طریق غذاهایی مانند جوانه گندم همچنین می‌تواند برای قند خون مفید باشد. فیبر باعث کاهش سرعت جذب قند در جریان خون می‌شود و به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند.

 

یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا به افراد مبتلا به دیابت به مدت هشت هفته یا یک رژیم غذایی با فیبر بالا یا کم فیبر. در پایان مطالعه، محققان دریافتند که دریافت بیشتر فیبر باعث کاهش سطح قند خون ناشتا بیش از رژیم‌های کم فیبر می‌شود.

 

در مطالعه دیگری که توسط مرکز پزشکی امور سربازان قدیمی در دانشگاه کنتاکی انجام شد، 34 مرد مبتلا به دیابت، مکمل فیبر را دو بار در روز و به مدت هشت هفته دریافت کردند. این نه‌تنها به بهبود کنترل قند خون کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش غلظت کلسترول LDL کل و بد نیز می‌شود.

 

ازآنجاکه جوانه گندم سرشار از فیبر است، استفاده از آن برای افزایش مصرف فیبر ممکن است برای قند خون مفید باشد. اطمینان حاصل کنید که آن را با مقدار زیادی سبزی‌ها غیر نشاسته‌ای، منابع کم پروتئین و غلات کامل با فیبر بالا جفت کنید تا نتایج بهینه داشته باشید.

 

 

4. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

 

غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط هستند، بنابراین خوردن جوانه گندم یا محصولات غلات کامل که حاوی جوانه گندم هستند می‌تواند در واقع از دفع بیماری‌های قلبی کمک کند.

 

یک تجزیه‌وتحلیل گسترده که نتایج 45 مطالعه را بررسی کرد، نشان داد که مصرف بیشتر غلات کامل با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

 

به همین دلیل، انتخاب محصولات گندم سبوس‌دار که حاوی جوانه و سبوس هستند به‌جای محصولات تصفیه شده و فرآوری شده که فقط آرد سفید دارند بسیار مهم است.

 

جوانه گندم همچنین دارای آنتی‌اکسیدان زیادی است که می‌تواند به انسداد بیماری‌های قلبی کمک کرده و از تصلب شرایین جلوگیری کند. این امر اغلب در اثر تجمع چربی و کلسترول در طول زمان اتفاق می‌افتد و می‌تواند خطر بیماری قلبی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

5. به افزایش وزن کمک می‌کند

 

اگر به دنبال افزایش وزن هستید، مصرف چند وعده جوانه گندم ممکن است به شما کمک کند. هر 50 گرم حاوی 101 کالری است، بنابراین چند وعده در روز می‌تواند به افزایش کالری دریافتی شما کمک کرده و با گذشت زمان منجر به افزایش وزن شود.

 

بااین‌حال، اگر بیشتر به لاغری یا حفظ وزن علاقه دارید و همچنان می‌خواهید جوانه گندم را در رژیم غذایی خود بگنجانید، هیچ ترسی نداشته باشید. صرف‌نظر از اهداف وزن شما جوانه گندم می‌تواند یک ماده سالم در هر رژیم غذایی باشد.

 

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش یا حفظ کنید، فقط اطمینان حاصل کنید که با تنظیم میزان دریافت سایر مواد غذایی در طول روز، میزان کالری حاصل از جوانه گندم را افزایش دهید.

6. ممکن است به جلوگیری از رشد سرطان کمک کند

 

به‌احتمال زیاد به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی زیاد، جوانه گندم و اجزای آن ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان مفید باشد.

 

یک مطالعه آزمایشگاهی در بیمارستان عمومی دانشگاه پزشکی وین در وین انجام شد، نشان داد که Avemar قادر به مرگ سلولی بوده و رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را متوقف می‌کند.

 

مطالعه دیگری که در سال 2011 در Journal of Experimental & Clinical Cancer Research منتشر شد نشان داد که Avemar دارای خواص ضد توموری قوی است و می‌تواند به مرگ سلول در بسیاری از سلول‌های سرطانی انسان کمک کند.

 

درحالی‌که تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی جوانه گندم در درمان سرطان در انسان انجام می‌شود، این مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند محافظت بالقوه‌ای در برابر سرطان داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *